23 March 2011

Tiada yang kekal

"Barang kesayangan saya telah rosak. Dirosakkan oleh kawan terdekat sendiri." Luah seorang sahabat pagi itu.
Saya menoleh ke arahnya sambil tersenyum.
 Beliau bertanya, "Apa perlu saya buat terhadap orang itu? Saya sangat marah."
Jawapan saya, "Tiada apa yang kekal di dunia ini. Allah bagi pinjam sementara sahaja. Baru-baru ini saya pun pernah kehilangan satu barang berharga. Namun, saya berlapang dada."
Kawan saya senyap. Saya menyambung...
"Suami saya selalunya tidak marah atau mengeluh jika barang rosak atau hilang. Saya belajar daripada dia. InsyaAllah, Allah ganti dengan lebih baik."
Itu cerita beberapa hari lepas.

Keesokannya, saya mendengar motivasi pagi di radio IKIM. Poin utama pagi itu adalah, apabila seseorang datang menceritakan masalah kepada kita, jangan cepat-cepat memberi nasihat. Mungkin dia tidak memerlukan nasihat waktu itu. Dia hanya perlukan tempat untuk meluahkan perasaan sahaja. Jika perlu nasihat, usah sampaikan nasihat itu secara terus. Sampaikan melalui cerita.

Masukkan diri kita ke dalam situasi orang itu, dan berikan solusi yang kita lakukan. Dia akan mengambil pengalaman kita sebagai contoh.


No comments: