29 March 2011

Aktiviti Semasa Menyusu

Saya adalah suri rumah. Juga membuat beberapa kerja part time. Namun, kebanyakan masa berada di rumah. Melayan si kecil. Si kecil saya sudah berusia 9 bulan.
Erm, setakat ini, saya masih menyusu badan sepenuhnya. Masih belum berikan solid food. Alasannya? Saya memberikan pelbagai alasan berbeza mengikut tahap pemikiran, umur dan keadaan si penanya. heheh.

Disebabkan saya direct BF, so, banyaklah masa saya bersama si kecil. Antara aktiviti dilakukan semasa si kecil menyusu:
1. Membaca doa-doa dan surah-surah pendek
Biasanya saya membaca doa makan dan doa tidur. Kemudian bacakan al_Fatihah dan ayat-ayat surah 3 Qul. Erm, itupun kalau teringat. Maklumlah manusia. Unsur-unsur lupa dan godaan syaitan selalu mengiringi. Sambil-sambil itu, saya mengusap-usap kepala Ahmad.

2. Melayari internet
Saya akan duduk di meja kerja dan membuka laman-laman web, berfacebook, berym dengan kawan-kawan. Gunakan sebelah tangan je la. Kepada kawan-kawan YM saya, jika tulisan saya menggunakan terlalu banyak singkatan, banyak kesalahan ejaan dan lambat respon tu, faham-fahamlah ye.

3. Menyiapkan kerja
Jika ada kerja-kerja urgent, ia juga dapat disiapkan sambil Ahmad menyusu. Sebelah tangan pegang Ahmad, sebelah lagi menaip. Ternyata ia lebih memberi banyak ransangan kepada otak mengeluarkan idea-idea atau berfikir dengan ligat. Saya pun rasa ajaib. Subhanallah.

4. Membaca
Hobi saya membaca. Tidak kira, buku, majalah atau suratkhabar. Jadi, saya akan sediakan bahan-bahan bacaan di kepala katil atau bawah bantal, di sofa atau di tempat-tempat saya menyusukan Ahmad. Saya pernah menghabiskan sebuah novel yang saya baca hanya sewaktu menyusu dan menemani Ahmad tidur. Selalunya, Ahmad akan menepis buku itu. Kerana dia perlukan perhatian saya.

5. Bermain game telefon
Selalunya Ahmad akan berebut telefon itu dari tangan saya. Tapi, jika beliau sudah terlalu mengantuk, memang tak hirau pun. Ok, saya risau, Ahmad suka main games apabila besar nanti. Jadi, sedikit demi sedikit saya mengurangkan aktiviti ini. Lebih banyak melakukan aktiviti no 4. Walaupun ia agak bermasalah sikit (buku yang dibaca akan dikeronyok oleh Ahmad apabila dia bangun tidur nanti).

 6. Tidur
Owh, ini tidak perlu diulas panjang ;)
Saya hanya menemani Ahmad tidur.

p/s: Post ini bukan panduan, tapi hanya perkongsian. Yang tak berkaitan, pi main jejauh ;)

No comments: