30 March 2011

Karipap karipap cinta


Novel ini saya beli ketika sesi lawatan ke Syabab, PKNS Bangi. Masa itu, hendak membeli buku lain, tapi sempat juga sambar novel ini. Sebab pernah baca previu dalam blog sapa ntah. K Suri kot. Kemudian terjumpa pula artikel yang menyatakan novel ini akan diadaptasikan jadi filem. Mesti best kan?

Ini adalah karipap

Owh, saya suka novel ini. Bahasanya santai, ada unsur suspen, kadang-kadang tidak logik dan yang penting kelakar. Watak Sarah (heroin) boleh terbayang-bayang di mata saya. Saya membayangkan orangnya seperti gambar pada kulit depan la. Haha...

Ditulis oleh Nazri M. Anuar. Heronya nama Ali. Seorang jurugambar sebuah syarikat penerbitan yang meminati Sarah. Ali berusaha memikat Sarah sehingga terpaksa menipu pernah belajar di Mesir. Mahasiswa al-Azhar Universiti. Penipuan ini membawa kepada beberapa peristiwa lucu bagi menutup kisah penipuannya. Moral of  the story, setiap orang ada karakter tersendiri, memerlukan teman hidup yang dapat melengkapkan kekurangan diri, Jadi, terimalah diri seadanya dan carilah pasangan yang bukan sahaja membahagiakan kita di dunia, tetapi dapat membimbing kita ke negeri yang kekal abadi.

Ok, itu sahaja komen saya pasal novel ini. Hendak tahu lebih lanjut, dapatkan sendiri. Haha..

Dengar cerita, ia bakal difilemkan. Namun, saya agak kurang senang jika cerita novel itu difilemkan, didramakan atau dijadikan dalam bentuk lakonan. Entah kenapa, watak pelakon itu mesti tidak kena di mata dan hati saya. Saya pernah menyaksikan drama yang diadaptasi dari novel. Watak hero, heroin dan watak-watak lain macam tidak menepati ciri dan personaliti dalam novel.
Yelah, yelah, siapalah saya. Kalau bagi watak itu pada saya, HANCUR!


No comments: