29 October 2010

Mamat dan pelanggannya...

Mamat rase malassang nök bangung tiddo. Nye gulling-gulling atah katil. Pusing kiri, pusing kanang. Serba dök kene dia berase. Mök Lijöh blèbèr hanyaar kot luör pitu, “Mat! Matahari nök tinggi galöh döh nim, ka’ak rezeki kalu bangung lèwat-lèwat. Mung tak dök kheje ke ari nim?”

Dök tahang kene blèbèr Mamat Ppayang pong bikah bangung ceggat dari katil. Baru dia teringat pukol 11 ada kene wat kheje sikit hök Böh dia suroh kemarèng. Mamat pong jungaa tangang dia ambèk tuala. Pèsèngang mandi P. Ramlee pulök pagi nim, al maklunglah pukol 10.30 döh.

Dari Manir nök jembe ke Jalang Batah Baru tu jauh jugök. Pah tu nök kena bereti stèsèng minyok Petronah pulök dekat sipang trapik lait Pulau Musang. Döp ingat starang nok tamböh minyök kemarèng. Dök dang 10 minit Mamat siap belake döh. Minung air kopi-ö setegök dua lepah tu pakaa kasut kulit atah tangge kak lambo. Baru beli minggu lepah tu kasut tu. Bekilat ssiö! Lepah tu Mamat pong stak möto vroooooong hale ke bandö. Mötosika sèkèng hèng jer, tapi boleh tahang lah.

Jalang Batah Baru ader banyök bangunang jabbat dengang kedaa. Kalu hale ke depang sikit ada kedaa Astro, hök tv kene bayö bulang-bulang tu. Kalu tebèng dök bayö jer kena pötöng hanyaar. Lepah pada suraa Flat Batah Baru tu ada lèrèk kedaa èkong. Kedaa makang pong ada gök. Kalu jallang sikit lagi sebelum kedaa Astro tu, ada kawasang lapang tepat juaa khète baru cap Hyundaa dengang Kia.

Di antara kedaa èkong dengang kedaa Astro tu ada celöh-celöh tu jabbat löyar baru buka. Pèsèngang baru pah jadi löyar tu Mamat mari mmkir sörrang. Slo-slo Mamat naèk tikat dua. Napök gaye ader dua örang jer kherani. Llaki sörang, ppuang sörang. Boleh tahang hök ppuang tu. Tapi pakaa cicing molèk ngak kat jari manih tu. Ttunang döh pèsèngang tu.. Dök napök gambö starang. Berat nnanang. Mamat kabö ke kherani ppuang tu dia nök jjuper Tuang Löyar. Hayat hidup Mamat dök rajing jjuper löyar skali habuk. Cakkak dengang löyar jauh skali.. Nye mari debö wèh.

Mamat pong ketok pitu masok. Löyar tu tengöh pegang gagang talipung cap Panasonic kat telinga dia. Wayar talipung tu tengöh beseranggöh lagi. “I dah uruskan fixed deposit you sebanyak RM10 juta tu. Lagi satu, minggu depan ni, I nak you ikut I ke Singapore. HSBC Singapore dah buat arrangement untuk finance syarikat klien I, tak banyak, dalam 20 juta Sing dollar. Firm I jadi lawyer jugak tu. I turun KL minggu ni, kita dinner kat Shook di Starhill ok?”

Mamat bukang pandaa sangat cakak orang putih. Tapi bila dengö haa pitih die pahang. Mainang apa juta-juta nim? Mamat mari mmikir.

Löyar muder tu pong letök gagang talipung sambil-sambil kheling ujung mata tengök ke Mamat. “Yer, nök mender? Saya sibuk sangat ni, dök tengök ker?” löyar tu tanye Mamat.

Mamat pucat kesi. Dök tahu nök kata mende. Nök jawak salöh. Tak mboh jawak salöh. Macang mase nök bangung tiddo sakning. Serbe dök kene. Sudöhhang Mamat tebèng jugök jawak.

“Sebenörnyer tuang, sayer nim kheje dengang sarikat Teleköng. Saya mari nok sambung wayar talipung hök tuang wak lölök cakkak sakning. Dök sambung lagi wayar tu, guaner lah tuang boleh cakkak döh!”

Muka tuang löyar tu jadi biru hèrang!

Döh nök wat guana starang! Nök èksèng dök betepat! Ada jugök löyar kècèk orang dèh! Pecöh bo! Orang jamang lenim kata “kantoi”! 

p/s: Cerita ni dah lama berada dalam kotak inbox saya... Saya post kat sini untuk kita belajar Bahasa Terengganu. Saya senang faham cerita ini sebab masa sekolah dulu, berkawan dengan orang Terengganu.

28 October 2010

Pergerakan secara berlawan jam menghasilkan TENAGA POSITIF

Setiap kejadian ALLAH swt di alam ini semuanya bergerak berlawan jarum jam. Mengikut pakar metafizik, pergerakan secara berlawan jam menghasilkan TENAGA POSITIF.
  • Dalam Islam, ketika seseorang thawaf di sekitar Ka’bah, maka ia memulai dari Hajar Aswad, dan gerakannya harus ke kiri berlawanan dengan arah jarum jam. Hal itu adalah penting mengingat segala sesuatu di alam semesta dari atom hingga galaksi itu bergerak ke kiri berlawanan dengan arah jarum jam.
  • Elektron dan proton di dalam atom mengelilingi nukleus secara berlawanan dengan jarum jam.
  • Di dalam tubuh, sitoplasma mengelilingi nukleus suatu sel berlawanan dengan arah jarum jam. Molekul-molekul protein-protein terbentuk dari kiri ke kanan berlawanan dengan arah jarum jam.
  • Darah memulai gerakannya dari kiri ke kanan berlawanan dengan arah jarum jam.
  • Di dalam kandungan para ibu, telur mengelilingi diri sendiri berlawanan dengan arah jarum jam.
  • Sperma ketika mencapai indung telur mengelilingi diri sendiri berlawanan dengan arah jarum jam.
  • Peredaran darah manusia mulai gerakan berlawanan dengan arah jarum jamnya.
  • Perputaran bumi pada paksinya dan di sekeliling matahari secara berlawanan dengan arah jarum jam.
  • Putaran matahari pada paksinya berlawanan dengan arah jarum jam.
  • Matahari dengan semua sistemnya mengelilingi suatu titik tertentu di dalam galaksi berlawanan dengan arah jarum jam.
  • Galaksi juga berputar pada paksinya berlawanan dengan arah jarum jam.
  • Rumahtangga ANDA tidak damai?? Cuba intip bagaimana isteri anda mengacau air semasa membuat air teh atau kopi. Adakah isteri anda mengacau secara berarah jarum jam atau secara berlawan jarum jam?Apabila isteri, pembantu rumah dan pembantu office buat air dengan mengacau secara ikut jarum jam secara tidak sedar mereka memasukkan TENAGA NEGATIF kedalam minuman dan akan menghasilkan TENAGA NEGATIF di dalam rumah, tempat kerja, masyarakat dan negara.
  • Pakar Metafizik juga percaya manusia mulai diserang sesuatu penyakit apabila electron dan proton di bahagian tertentu dalam tubuh bergerak mengikut arah jarum jam.
TETAPI mengapa jam yang kita pakai dicipta bergerak ke kanan...adakah ini ciptaan gerakan FREEMASONS untuk menghasilkan TENAGA NEGATIF di dalam setiap manusia yang memakai jam tangan!!! 

Diri ini mencari jam tangan yang jarumnya bergerak dari kiri ke kanan.
~Terima Kasih~

27 October 2010

makan ikut sunnah, bukan makan ikut suka

dipetik dari sihat ikut sunnah. 

Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)

CARA MAKAN
* Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi.
* Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.
*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya? Kesannya tidak dalam jangka pendek?. Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.
* Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesihatan spt membuat amalan antara lain:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air dalam peti sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan).

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya"

Sarapan Umpama Raja

Salam pagi Rabu buat semua. Semoga kesejahteraan milik kita semua.
Alhamdullillah.... marilah kita mulakan hari kita dengan syukur dan pujian kepada Allah.
Di sini saya titipkan doa pagi.
Jom amalkan

 doa pagi


Alhamdulillah...
Mulakan pagi anda dengan sarapan yang sihat lagi menyihatkan. Bagi saya, secawan kopi Radix HPA dan dua keping roti wholegrain fibremeal sudah cukup. Mungkin akan goreng nasi sekejap lagi. Itu niat di hati, moga berjaya. Keadaan sebagai suri rumah yang menyusukan anak kecil memerlukan makanan dalam kuantiti tinggi. Anda bagaimana? Jika anda pekerja yang perlu keluar awal-awal pagi dan menggunakan tenaga yang banyak, eloklah perbanyakkan lagi jumlah hidangan untuk sarapan itu.

Bak kata Chef Sabri, bersarapanlah umpama seorang raja. Maksudnya, makan sebanyak-banyaknya. Tapi kalau makan benda tidak berkhasiat atau tinggi kandungan lemak, garam dan gula, tidak ada gunanya juga. Malah menambahkan lagi beban di masa depan.
Maksud saya, sarapan itu perlu mempunyai kandungan karbohidrat kerana yang tinggi contohnya nasi atau roti. Ini kerana, selama lebih kurang 10 jam (jika makan kali terakhir jam 10 malam) perut kita berpuasa. 

Biasanya, apabila bangun pagi, sebelum solat subuh, saya minum segelas air masak dan beberapa biji kismis. Sebab stok kurma sudah habis. Kurma adalah makanan terbaik yang perlu menerjah perut kita sebelum makanan-makanan lain mengambil tempat, kerana ia mengandungi kandungan serat yang tinggi. Bagus untuk penghadaman. Lagipun perut yang kosong perlu diisi dengan makanan manis dahulu.

Kemudian eloklah ditambah dengan buah-buah lain, tapi jangan buah yang masam seperti oren kerana ia menyebabkan sakit perut. Yelah, perut kosong mengandungi asid, kita tambah lagi kandungan asidnya, lagi la suka bakteria dalam perut bekerja.  

Mama saya begitu mengambil berat perihal sarapan ini. Setiap pagi kami dipaksa makan dengan banyaknya. Menu pagi kami selalunya nasi goreng, bihun, mi, nasi lemak dan nasi kerabu. Menu tambahan yang selalu mengiringi menu ini setiap pagi adalah cekodok atau pisang goreng.   

Mama saya selalu mengingatkan kami agar bersarapan sehingga kenyang di rumah sebelum keluar ke mana-mana seperti sekolah atau berjalan-jalan. Rutin beliau setiap pagi adalah bangun seawal pagi. mengerjakan ibadat sunat sebelum subuh, kemudian selepas solat subuh, beliau sibuk bertukang di dapur (masak la tu). 

Itulah yang dilakukan sejak dulu, sehingga anak-anaknya mencecah usia dewasa. Sampaikan anaknya yang seorang ini tidak mahir memasak untuk sarapan. Ye lah, setiap pagi, buka mata, sarapan sudah disediakan.
 
Ok, selamat bersarapan dan berbahagia...

22 October 2010

Cerpan: HOME ALONE ~part 2

**Cerpan: Home Alone bahagian 1 boleh dibaca di sini.  Ikuti sambungannya...

Daniel semakin cemas. Orang itu masih tidak berganjak dari depan rumahnya. Mundar-mandir. Mungkin sedang memikirkan lokasi untuk meletakkan kotak berisi bom itu. Lokasi yang sesuai supaya rumah itu hancur lebur.
Nyawa Daniel dalam bahaya!

*****bersambung*****


Dia perlu bertindak. Nyawanya dalam bahaya. Rumah itu bakal diletupkan.

“Telefon mama jika ada apa-apa berlaku ya.”

Itu pesanan ibunya sebelum keluar tadi. Dia tidak lupa. Tapi ibunya lupa. Ya, Daniel tiada telefon bimbit. Rumah itu tiada telefon talian tetap. Telah dipotong dua minggu lepas. 

Daniel bingung. Apa perlu dibuat? Dia berlari ke dapur. Mencari senjata. Atau apa-apa sahaja yang boleh menghalau lelaki itu. Menyelamatkan rumah dan nyawanya.

Jangan main pisau.

Jangan main api.

Oh, pesanan ibu perlu dipatuhi. Dia perlu bertindak tanpa mencederakan sesiapa. Hati ibunya juga. Dia berlari ke tingkat atas. Mahu menjenguk dari biliknya. Kedudukan lelaki itu. Apa senjata yang dibawanya. 

Sewaktu melintasi bilik stor, dia terfikir. Mungkin ada sesuatu yang boleh dijadikan senjata. Pintu bilik stor dibuka. Gelap. Suis tepi pintu dipetik dengan menjinjing sedikit badannya yang masih kecil itu. Pelbagai barang antik, kotak-kotak kosong, peralatan yang sudah hidup segan mati tidak mahu memenuhi ruang sempit itu. Matanya melilau. 

Salur paip getah.

Dia menarik keluar salur getah yang bergulung kemas itu. mendaki tangga dengan susah payah. Beberapa titis air yang masih berbaki dalam salur itu membasahi karpet di atas tangga. Ke tingkat atas. Masuk ke bilik air dan menyambung salur getah ke paip air. Membuka pintu yang menghubungkan bilik air dan biliknya. Menarik salur itu keluar, menghala ke tingkap.

Daniel melompat ke atas katil. Air dari salur getah sudah membasahi katil bujangnya. Dia mengintai kedudukan lelaki bertopi itu melalui tingkap biliknya. 

Lelaki itu sedang berbual di telefon bimbit. Membelakangi rumah itu. Mungkin sedang menerima arahan dari bosnya. Kotak yang dibawanya diletakkan di tepi pagar. Daniel berkira-kira. 

Lelaki bertopi atau kotak berwarna coklat?

Daniel menarik salur getah itu sehingga ke tingkap biliknya. Ya, sampai.  Air memancut ke arah lelaki itu. Belum sempat dia mengelak, bajunya telah basah. Membasahi seluarnya, hingga ke kasut. Lelaki itu menggawang-gawang tangannya ke arah Daniel. 

“Jangan,” Jeritnya dengan kuat. 

Daniel terus menghala muncung salur getah ke arah lelaki itu walaupun pelbagai gaya dilakukannya untuk mengelak. 

“Adik, jangan sembur. Abang nak hant...”

Tapi air paip menerjah mulutnya. Gagal menyambung ayat. Dia bersembunyi di sebalik pagar batu. Daniel tersenyum. Lelaki itu penakut. Dengan hanya terjahan air pun takut.

Daniel menghalakan salur getah itu ke arah kotak sebesar kotak kasut itu pula. Dia yakin. Bom dalam kotak itu akan rosak jika terkena air. Kotak itu basah kuyup. Namun Daniel tidak berpuas hati. Air terus menyembur ke kotak itu. Ruang matanya membayangkan wajah Hasif yang penuh dendam.

Tiba-tiba menderu bunyi enjin kereta. Kereta Avanza milik ibunya berhenti di hadapan pagar. 

Alhamdulillah.

Bisik hati Daniel. Ibunya sudah pulang. 

Dia berlari turun ke tingkat bawah. Mahu melaporkan kepada ibunya tentang kejadian sebenar. Pasti ibunya bangga dengannya. Juga mahu mengingatkan ibunya nombor talian kecemasan. 999.

 “Daniel!!!”Jeritan nyaring dari ibunya. Dari muka pintu rumah itu.

Seorang lelaki yang basah kuyup berdiri di sisi ibunya. 

Kotak yang telah basah itu dipegang ibunya. 

Mulut Daniel ternganga. Tercegat di hujung tangga. Memerhatikan wajah ibunya yang berulang kali memohon maaf dari lelaki kurus bertopi itu.

Lelaki dari Syarikat Pos Laju National Courier itu melangkah meninggalkan rumah Daniel. Meninggalkan kotak berisi ikan masin yang ditempah ibu Daniel. Dan juga Daniel yang sudah terjelepok di tangga.

Tiada lagi bayangan wajah penuh dendam Hasif. Hanya wajah menyinga ibunya.

*****TAMAT*****

p/s 1: jangan tinggalkan anak anda sendirian.
p/s 2: Daniel: Nama anak saudara saya yang tersayang. Hasif: Nama budak comel tepi rumah lama.

18 October 2010

Roselle: Apa yang kita perlu tahu

Salam ukhwah,

Product Knowledge: ROSELLE

Roselle adalah sejenis tumbuhan dari spesis bunga raya atau dikenali dengan nama saintifiknya Hibiscus sabdariffa. Di Malaysia tumbuhan ini dikenali dengan nama "Asam Paya" dan di negara-negara barat ia dikenali dengan nama "Florida cranberry". Di negara-negara arab pula tumbuhan ini sangat terkenal dan digunakan sebagai pemakanan harian dan dikenali dengan nama "Karkadeh".

Mengikut kajian yang telah dibuat, Roselle secara semulajadinya mengandungi Asid Hidroksi Citrit (HCA). Bahan aktif ini bertindak bertindak melalui 2 cara:

1. Merencatkan pembentukan lemak baru.
2. Meningkatkan kadar penghasilan hormon serotonin yang akan merangsang sel T mengeluarkan hormon melatonin iaitu hormon keceriaan untuk mendapatkan deep sleeping.

Roselle juga mempunyai kandungan mineral, vitamin C (L-Ascorbic acid) dan antioksidan. Antara bahan antioksidan yang banyak terdapat dalam roselle ialah "Anthocyanins" sebagai agen anti penuaan dengan mengawal dan menyingkirkan zarah radikal bebas dari badan. Antioksidan ini juga bertindak memperkukuhkan ketahanan sel, membantu merangsang pembaikan sel dengan pantas dan juga dapat membaiki DNA yang dirosakkan zarah radikal bebas itu.

Minuman Roselle HPA

Minuman Roselle HPA merupakan penyediaan roselle dalam bentuk uncang teh. Setiap uncang mengandungi 2gm kelopak halus (calyx) bunga roselle. Penyediaan produk dalam bentuk uncang teh adalah lebih alami dan juga membolehkan pengguna mengawal sendiri jumlah pengambilan gula atau menggantikannya dengan madu asli HPA.

Penghasilan produk ini adalah melalui proses yang terkini. Pengeringan kelopak roselle dilakukan dengan dua peringkat. Pertama ia dikeringkan secara semulajadi (penjemuran) dan kemudiannya dikeringkan melalui mesin pengeringan dalam tempoh waktu dan suhu yang terkawal. Ini memastikan kualitinya terjamin. Kemudian proses pembungkusan ke dalam uncang dan bungkusan siap dilakukan dikilang yang bertaraf GMP sekaligus menjanjikan produk ini selamat, bersih dan berkualiti.

1 kotak mengandungi 35 uncang

Harga pengguna RM20.00
Harga pengedar RM16.00 dengan 7NM.

Jadikanlah ia sebagai minuman rasmi di rumah. InsyaAllah ianya dapat menguatkan DAYA KETAHANAN TUBUH dari serangan RADIKAL BEBAS.

Selain Minuman Roselle (teh uncang), produk HPA lain yang menggunakan roselle ialah Roselle kapsul, Kordial Roselle, RTD Roselle, Halwa Roselle, Sos Cili Roselle, D DEU, Aiskrim Toyyibah (perisa Roselle Ripple), Jem Roselle.

Berminat menjadi menyertai HPA? klik di sini:
http://www.DuniaHerba.net/natrah

15 October 2010

Cerpan: HOME ALONE ~part 1

** cerita ini hanya rekaan semata-mata. Tiada kaitan antara yang masih hidup atau telah pergi atau anak sesiapa**

Daniel cepat-cepat lari ke arah tangga. Memanjat tangga ke tingkat atas dengan segera. Daniel mengurung diri dalam bilik. Pintu bilik dikunci dari dalam. Daniel yakin ibunya tidak dapat menembusi biliknya. Kuncinya sudah Disimpan awal-awal. 

Ibunya mengetuk pintu kayu setebal buku novel cinta remaja itu. Tiada tindakan. Daniel nekad.
“Daniel tidak mahu ikut,” laungnya dari atas katil.
“Tapi mama hendak pergi lama. Selepas jumpa kawan mama, kita ke kedai mainan.” Umpan ibunya.

Kedai mainan 

Hatinya mula goyah. 

“Kereta kawalan Daniel yang sudah tercabut tayar itu mama akan gantikan. Yang lebih canggih,” Umpanan ibunya semakin menarik. 

Daniel menoleh ke kotak besar yang menghimpunkan semua koleksi mainannya. Kereta kawalan jauh berwarna merah terletak di tepi kotak itu. Sudah seminggu tersadai di situ.

Tidak. Mengikut mama ke rumah kawannya sangat membosankan.

“Tidak mahu,” laungnya. Yakin. Daniel boleh meminta mainan Dari ayahnya. Ayahnya lebih bermurah hati. 

“Baiklah. Jika begitu, Daniel tinggal seorang. Boleh tak?” 

“Boleh,” Jawapan yakin dari Daniel. Sepatutnya dia mengungkapkan InsyaAllah, seperti yang diajar oleh gurunya.

Seterusnya Daniel menadah telinga mendengar pesanan-pesanan ibunya.

Jangan main api.
Jangan main pisau.
Jangan mandi lama-lama.
Kalau lapar, makan di dapur. Jangan sepah-sepahkan.
Jangan lupa tutup saji lepas makan.
Jangan lupa tutup pesi ais lepas ambil minuman.
Jangan buka pintu jika ada orang yang tidak dikenali datang.

Daniel menyahut dengan patuh setiap pesanan itu.
“Ya, mama,”

“Ok, mama pergi dahulu. Jangan lupa ya pesanan mama tadi,”

Daniel melompat dari katil. Membuka pintu biliknya. Ibunya masih tercegat di situ. Tersenyum.

Daniel menghulur tangan. Menyalami ibunya Dengan santun. Itulah yang dipelajari dari sekolahnya. Hormati ibu bapa. Dengar kata-kata ibu bapa. Walaupun tindakannya tadi dikira tidak menghormati ibunya, tetapi Daniel cepat-cepat bertindak bagi menyenangkan hati ibunya semula.
“Telefon mama jika ada apa-apa berlaku ya.” Ujar ibunya sambil mencium pipinya. Lekat sedikit gincu di pipi montelnya. Mungkin gincu murah yang dikenakan ibunya hari ini.

“Baik mama,” Ujar Daniel sambil cepat-cepat menutup pintu biliknya. Dia risau. Terpengaruh untuk mengikut ibunya. Bunyi kereta ibunya menderu keluar Dari garaj rumah banglo Dua tingkat itu. Pagar automatik tertutup dengan perlahan. Daniel melihat ke arah kereta itu sehingga ia hilang di hujung simpang taman perumahan itu.
Daniel merebahkan badan di atas katil bujangnya. Bukan sebab penat, tetapi kelegaan. Satu kelegaan dapat mengelakkan diri dari mengikut ibunya menjalankan perniagaan. 

Ibunya seorang usahawan yang gigih. Pelbagai jenis perniagaan yang dijalankan. Semuanya secara kecil-kecilan. Secara online atau offline. Ibunya berhenti kerja kerana sudah jemu mengikut rutin harian. Menempuh kesesakan jalan raya setiap hari ke tempat kerja. Sekarang semuanya boleh dilakukan dengan bebas. Tidak perlu menghadap muka bos yang sentiasa meminta laporan setiap akhir bulan. 

“Kruuk,kruuk,”

Daniel mendengar satu bunyi yang begitu dekat dengan dirinya. Tangannya segera diletakkan pada perutnya. Ya. Bunyi perutnya. Daniel sangat lapar. 

Dia melompat turun dari katil. Melangkah ke ruang bawah. Masuk ke dapur. Membuka tudung saji di atas meja. 

Wah, sangat menyelerakan.

Lauk ayam masak sambal.
Sup ayam dan sayur.
Begedil goreng.

Dia cepat-cepat membasuh tangan di sinki. Dicapai pinggan di rak tepi sinki itu dan menyenduk nasi dalam periuk. Perbuatan itu sudah biasa dilakukan. Ibunya melatih mereka adik beradik berdikari mengambil nasi sendiri dalam periuk. Sedikit nasi tumpah ke lantai sewaktu dia mencedukny. Dibiarkan. Tidak mengapa. 
Ibunya tidak akan marah. Lagipun, dari senarai pesanan ibunya tadi, tiada menyebut agar jangan menumpahkan nasi. Hanya jangan sepah-sepahkan. Daniel bukan sengaja sepah-sepahkan nasi itu. Nasi itu tertumpah. Itu pemahaman Daniel, seorang kanak-kanak berumur 5 tahun. Seorang pelajar PASTI.

Daniel mengunyah nasi sambil menggoyang-goyangkan kakinya. Dia tahu perbuatan itu kurang beradap. Tapi dia makan berseorangan. Tiada siapa memerhatikannya.  Dia bebas melakukan apa sahaja. 

Tiba-tiba loceng rumah itu berbunyi. Daniel membiarkan sahaja. Mungkin ada ahli keluarganya yang balik. Tetapi mereka semua ada kunci rumah. Mustahil pula mereka mengetahui Daniel keseorangan di rumah. 

Ya, Home Alone. Melainkan ibunya mencanangkan kepada mereka. Daniel mendongak memandang jam dinding di dapur itu. Tapi Daniel tidak mengetahui waktu sekarang pukul berapa. Pembelajaran di sekolahnya masih belum masuk bab itu. Belum belajar membaca jam.

Dia cepat-cepat membasuh tangan di sinki. Meninggalkan pinggan nasinya. Yang masih belum habis dimakan.

Pesanan ibunya,

Jangan lupa tutup saji lepas makan.

Tapi Daniel masih belum habis makan. Jadi, tidak perlu menutup saji.

Daniel mengintai dari sebalik langsir tingkap bersebelahan pintu rumah. Seorang lelaki bertopi memegang sebuah kotak berdiri terhendap-hendap depan pagar rumahnya. Orang yang tidak dikenali. Sebuah kotak berbalut kertas coklat dipegang lelaki itu.

Mungkin ada bom di dalam kotak itu! 

Fikiran Daniel mula menerawang. Bom itu dihantar oleh Hasif yang marah dengannya. Masih terbayang muka Hasif tadi. Sewaktu dia melambai dari dalam kereta sewaktu diambil ibunya. Muka penuh dendam. 

Kerana? 
Daniel menumpahkan air milo, bekalan Hasif. Daniel bukan sengaja menumpahkan air itu. Dia tersepak air itu. Dia sudah bersalam dan meminta maaf dengan Hasif yang menangis tersedu-sedu. Walaupun tangannya sudah bersambut, namun Hasif masih marah. Ungkapan maaf diungkap tanpa keikhlasan. 

Ya, lelaki itu dihantar oleh Hasif. Sangat bahaya. Lelaki itu mahu meletupkan rumahnya. 

Daniel semakin cemas. Orang itu masih tidak berganjak dari depan rumahnya. Mundar-mandir. Mungkin sedang memikirkan lokasi untuk meletakkan kotak berisi bom itu. Lokasi yang sesuai supaya rumah itu hancur lebur. 

Nyawa Daniel dalam bahaya!

*****bersambung*****

12 October 2010

Negeri 5 Menara: Dari kaca mata tebal saya

Bismillahirrahmnairrahim...

Alhamdullillah...
Selesai sudah membaca novel Negeri 5 Negara. Sangat mengujakan. Tapi terpaksa mengambil masa hampir 2 minggu untuk menghabiskan bacaan. Sibuk dengan urusan rumah tangga. Maklumat, review dan komen2 yang lain boleh jenguk di sini.

Saya cuma nak mengulas dari sudut saya, seorang ibu, seorang pelajar (dari dalam buaian hingga liang lahad), seorang anak dan dari seorang yang berkaca mata tebal.

Buku ini sangat mengesankan, menyentuh hati (touching) dan boleh dijadikan sumber rujukan. Oleh siapa? Semua orang layak membacanya... Cerita dari pihak pertama iaitu seorang pelajar pondok yang menempuh susah senang mendapatkan ilmu. Menginsafkan.

Banyak part yang menyentuh hati, kalbu dan boleh menyebabkan menitis air mata tanpa dipinta (cewah).
Part yang paling terkesan bagi saya adalah apabila Baso, salah seorang ahli Sahibul Menara memecahkan rahsianya yang begitu beria menghafal al-Quran. Sebabnya: beliau ingin memberikan 'jubah kemuliaan' kepada kedua arwah orang tuanya yang tidak pernah ditemui. Beliau hanya berbekalkan sekeping gambar hitam putih.
'Jubah Kemuliaan'? Ya, itulah niat hati seorang anak yatim. Memberi syafaat kepada kedua orang tuanya di hari akhirat kelak. Sudah tiada peluang untuk berbakti, katanya. Hanya dengan menghafal al-Quran akan membantu ibu bapanya nanti.

Erm, di mana tahap kita untuk membantu ibu bapa kita kelak? Di hari tiada apa yang dapat menolong. Hanya amal bakti.

Dalam buku ini, cukup banyak kata-kata, perlakuan, teknik belajar dan pedoman yang boleh dijadikan inspirasi.
Antara patah-patah perkataan yang dijadikan pegangan mereka:

Ikhlaskan ya, Akhi
Man Jadda Wajada
Innallah Maa'na

Setiap bait-bait kata yang mengesankan dari Kias Rais terasa menusuk kalbu.
Kaedah-kaedah belajar yang mementingkan praktikal. Akan saya praktikkan dalam mendidik pewaris kami. InsyaAllah...

Mungkin sukar mencari pondok sebaik yang diceritakan dalam novel ini...
Hanya bahasa Arab dan Inggeris sahaja digunakan dalam perbualan harian.
Setiap kesalahan terus dihukum.
Sangat membudayakan ilmu.
Mempraktikkan apa yang dipelajari terus dalam kehidupan di sekolah.
Guru-guru mengajar tanpa gaji! Hanya pahala yang diharap!

Memang sukar membina sistem pendidikan seperti ini di zaman sekarang. Ya, amat mustahil di Malaysia ini.
Namun, tidak salah kita mencari dan membina pondok seperti ini di rumah kita sendiri. Mulakan dengan mendidik anak-anak kita, mad'u kita, insan-insan terdekat dengan kita dan yang paling penting dan utama, DIRI sendiri.

p/s: Dapatkan naskah anda dan komen di sini. Berkongsi pandangan dengan saya. Nak pinjam dengan saya pun boleh.


Kita hanya hambaNya...

11 October 2010

AWAS: Perangkap anak-anak perempuan Islam

AWAS: Perangkap anak-anak perempuan Islam 
**Ini adalah artikel lama. Namun, kita mungkin sudah lupa, terlupa atau buat-buat lupa. Mungkin disibukkan dengan kes buang bayi yang saban hari berlaku. Tapi kes buang bayi itu mungkin juga berpunca dari kes ini, atau menyebabkan murtad berlaku. Sama-sama kita ingat semula.


MUJAHID304 menulis 

"Pada hari Sabtu (22/07/2006) yang lalu, saya telah berkesempatan mengikuti satu sessi "Ceramah Keibubapaan" di sekolah menengah agama berasrama penuh dimana dua orang anak perempuan saya bersekolah. Penceramah jemputan yang pihak PIBG sekolah jemput adalah Dr. Rubiah Kulup Hamzah. Selain menjadi penceramah motivasi, Dr. Rubiah juga adalah pensyarah part-time di UM, UiTM, UKM dan OUM serta amat bergiat aktif dalam pergerakkan NGO Islam. Di sini, saya ingin berkongsi dengan anda sedikit maklumat yang disampaikan oleh Dr. Rubiah mengenai isu yang sedang hangat diperkatakan, iaitu isu "Murtad" dan "Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan"

PERANCANGAN 
Berdasarkan penyelidikan beliau serta anggota NGO Islam yang lain, pihak-pihak yang memusuhi Islam, terutamanya pihak Kristian telah lama membuat perancangan rapi untuk menjadikan remaja-remaja Islam sebagai sasaran untuk dikristiankan. Umumnya, kita mengetahui bahawa mereka telah berjaya menjadikan"Dunia Hiburan" dan "Dunia Sukan" sebagai senjata untuk menjauhkan remaja-remaja kita dari agama Islam. Namun, satu pendedahan yang dibuat oleh Dr. Rubiah mengenai "Perangkap" yang digunakan oleh pihak kristian ini amat membimbangkan kami yang hadir semua. Berikut adalah kronologi bagaimana mereka memerangkap anak-anak gadis kita untuk dijadikan mangsa. 

MEMIKAT
Untuk makluman semua, pertubuhan-pertubuhan kristian telah bersepakat untuk memberi satu bentuk skim galakan kepada para jejaka kristian serta diberi tunjuk-ajar mengenai teknik untuk memikat gadis-gadis melayu Islam untuk dijadikan pasangan mereka. Berbagai-bagai teknik memikat akan digunakan dan ia bergantung kepada latar belakang gadis yang disasarkan. Tapi, apa yang membimbangkan kami semua adalah, sasaran utama mereka kini adalah gadis-gadis bertudung labuh yang berpendidikan agama. Teknik yang mereka gunakan adalah lebih kurang sama sahaja. Pada peringkat awal mereka akan mencari jalan untuk berkenalan dengan anak-anak gadis kita, samada melalui hubungan kerja, hubungan sesama pelajar mahu pun hubungan jiran tetangga. Kemudian, mereka akan berlakon seolah-olahnya mereka telah tertarik dengan kesopanan, cara berpakaian serta kelembuatan tingkah laku anak-anak gadis kita ini. Antara ungkapan yang sering digunakan adakah "Adakah semua anak-anak gadis melayu begitu ayu dan sopan?", "Di dalam masyarakat saya, tidak pernah saya bergaul dengan gadis yang begitu berakhlak", "Saya tertarik dengan tingkah laku awak". "Saya ingin mengenali awak dan agama awak dengan lebih dekat lagi" Biasanya, anak-anak gadis yang berpendidikan agama kita ini akan terbuka hatinya untuk menerima kehadiran jejaka kristian ini apabila si jejaka mula menyatakan keinginan untuk mengenali agama Islam dengan lebih dekat lagi. 

PERANGKAP
Apabila si jejaka merasakan anak gadis kita telah menerima kehadiran mereka, mereka akan menjalinkan persahabatan mereka dengan jujur, ikhlas, bersopan dan begitu "gentleman" sekali. Mereka akan ke perpustakaan, minum serta beriadah bersama dengan rakan-rakan yang lain. Pendek kata, sepanjang persabatan mereka, cubaan "ringan-ringan" pun tidak ada. Tetapi AWAS, para ibubapa. Satelah kian lama bersama serta mendapati sigadis telah mula ada perasaan cinta, si jejaka akan menunggu dengan sabarnya ketika untuk memulakan "langkah sebenarnya" yang pertama. Apabila si gadis didapatinya mula terleka, mereka akan digambarkan seolah-olah mereka terbawa-bawa oleh perasan cinta sehingga si gadis TerNODA. Ketika inilah, perangkap mereka sudah mula mengena. 

DILEMA  
Perlakuan noda ini boleh berlaku mungkin sekali, dua, tiga atau seterusnya. Sebab bagi si jejaka, perangkapnya hanya dikira benar-benar mengena apabila si gadis didapati berbadan dua. Pada ketika ini, si jejaka akan menunjukkan kekesalannya yang tidak terhingga. Si jejaka kononnya akan bertanggungjawap di atas perbuatan mereka seraya berkata "Agama kita melarang kita menggugurkannya, maka terpaksa kita berkahwin, tetapi kita berlainan agama" Seterusnya kata si jejaka "Kalau kita ingin berkahwin secara Islam, saya sanggup memeluk Islam, tetapi kita terpaksa berhadapan dengan dua perkara. Pertama, mengikut hukum Islam, kita boleh dikenakan 100 sebatan sebagai balasan dosa. Kedua, masyarakat Islam akan mencemuh dan meminggirkan kita kerana mempunyai anak di luar nikah yang kita hasilkan bersama. Kita akan berasa amat malu, lebih-lebih lagi awak yang berpendidikan agama. Sanggup kah kita? Saya rasa, saya tidak sanggup menghadapinya"
Kata si jejaka lagi "Kalau kita berkahwin secara agama saya, awak hanya perlu untuk menukar agama, dan kita akan terlepas dari dua seksa. Pertama, mengikut agama saya, kita hanya perlu untuk membuat pengakuan di hadapan paderi di gereja untuk menghapuskan segala dosa. Kedua, masyarakat agama saya akan menganggap anak kita ini senasib dengan Jesus (Nabi Isa) yang dilahirkan tanpa bapa. Mereka juga akan menganggap awak senasib dengan Mary (Mariam) yang melahirkan Nabi Isa. Maka, kita pasti tidak akan dipersia. Saya rasa ini option terbaik buat kita" Untuk makluman semua, mereka hanya merancang agar anak jejaka mereka memikat anak gadis kita. Tetapi mereka tidak akan mencuba agar anak gadis mereka untuk mendampingi anak jejaka kita kerana mereka sedar bahawa perangkap mereka yang ini tidak akan mengena. 

MURTAD
Mengikut penyelidikan Dr. Rubiah serta rakan-rakan dalam NGO Islam yang lain, amat ramai gadis-gadis melayu Islam yang memilih option kedua walaupun ada segelintir yang berjaya diselamatkan dan terpaksa disembunyikan demi maruah agama & bangsa. Mereka seterusnya mengemukakan permohonan untuk menukar agama (murtad) di pejabat agama. Namun Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan menjadi penghalang utama rancangan mereka.
Menurut Dr. Rubiah lagi, pihak IFC (Inter-Faith Council) telah berjaya mendapat 2 juta tanda tangan sokongan agar Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan ini dapat dipinda. Tetapi katanya lagi, untuk mendapatkan 1 juta tanda tangan umat melayu Islam bagi menghalang usaha mereka, adalah sesuatu yang teramat seksa. Ramai yang terlalu merasa curiga dengan alasan mereka khuatir tanda tangan mereka akan disalahgunakan untuk menyatakan sokongan atau bantahan terhadap usaha yang lain pula. Alasan demi alasan diterima???hinggalah satu masa nanti saudara mara terdekat kita tiba-tiba menjadi sebahagian dari statistik puluhan ribu mangsa.

Adalah diharap, satelah perhimpunan di Masjid Wilayah, Ahad yang lalu (23/07/06), lebih 2 juta tanda tangan telah berjaya diterima. Dimanakah semangat kita? Kita belum lagi diperlukan untuk mengangkat senjata. Maka, marilah kita bersama-sama berusaha dan mengembeling tenaga agar gejala ini tidak terus melanda agama dan negara.DOA
"Doa adalah senjata para mukmin". Satelah kita berusaha, marilah kita bersama-sama berdoa agar anak-anak gadis kita akan terhindar dari menjadi mangsa. Doa juga dipanjatkan agar umat Islam di Palestin, di Lubnan, di Iraq dan seluruh dunia dihindari dari segala bencana. Amin??Ya Rabbil A'lamin.LAYARILAH BLOG KAMI DI:-
www.jasindaily.blogspot.com


 Kita hanya hambaNya...

07 October 2010

U.F.O

UFO. Satu istilah yang biasa di dengari. Bunyi pelik dan sentiasa menarik minat. Maksud UFO itu ialah Unidentified flying object. Atau dalam Melayunya, objek terbang yang tidak dikenalpasti. UFO adalah terma yang digunakan kepada suatu benda yang muncul di ruang udara dan tidak dapat dikenalpasti dengan segera oleh pemerhati.Mengikut cerita yang saya baca dan tengok, UFO ini bentuk seperti piring terbang dan cembung kat tengahnya. Macam gambar kat bawah ni kot.


Berita BERNAMA semalam melaporkan kehadiran UFO di ruang udara negara China dan menyebabkan beberapa lapangan terbang di negara itu terpaksa membatalkan penerbangan mereka. Ini bagi mengelakkan kapal terbang terlanggar UFO itu.


Awal tahun ini juga, beberapa penduduk di daerah Klang mendakwa melihat objek yang digelar mereka UFO. Objek itu dilihat di sekitar Sri Andalas selama 3 malam berturut-turut. Suatu waktu dulu, pernah juga mendengar UFO mendarat di Malaysia. Di Banting. Kampung kawan saya.


Apa yang peliknya dengan UFO ini? UFO dikatakan membawa makhluk alien yang berbentuk pelik dari planet lain. Dari luar bumi ini. Ia menimbulkan kepelikan dan inkuiri orang ramai kerana makhluk alien ni tidak seperti manusia.


Walau apapun cerita tentang UFO, alien atau makhluk-makhluk seumpamanya, ia tidak mustahil.

Allah berupaya mencipta semua makhluknya. Dari makhluk secomel dan  sekecil langau yang berupaya mengganggu fokus kita sehingga ke makhluk sebesar raksasa yang selalu dikalahkan oleh Ultraman. Alam ini terlalu luas, pelbagai jenis penghuninya, samada yang dapat dilihat dengan sepasang biji mata kita, yang tidak dapat dilihat walaupun disangkutkan dua kanta di depan mata melalui bantuan telinga, yang dapat dilihat menggunakan teleskop, stetoskop, dan semua skop-skop yang lain.


Jom layan video di bawah.



Hayati kebesaran Tuhan yang maha Agung. Siapalah kita...
Hanya makhluk berkaki dua yang cepat lenguh apabila berjalan jauh.
Hanya makhluk bermata dua yang kadang-kadang rabun.
Hanya makhluk yang mempunyai hidung yang kadang-kadang tersumbat dek hingus.
Hanya makhluk yang berpipi tersorong-sorong yang ditumbuhi jerawat...
dan
macam-macam lagi.
jadi, usah sombong....

Kita hanya hambaNya...

05 October 2010

Buaian bayi (buaian sarung)

Dipetik dari: BabyCenter Malaysia

Di Malaysia, seperti kebanyakan komuniti Asia Tenggara, sarung yang digunakan untuk bayi tidur adalah buaian kain yang diperbuat daripada fabrik kapas atau batik, tradisional yang dilekatkan pada spring dan digantung di alang siling atau susur tangga. Ia juga dikenali sebagai buaian kain, buaian sarung atau sarung buaian.

Bayi-bayi, dari generasi ke generasi telah tidur di dalam buaian, dan banyak bayi yang lain tidur dibuai dalamnya sebelum dialihkan ke katil, kot atau lantai.

Versi moden hari ini kadang-kala datang dengan kombinasi jaringan kapas untuk menggantikan versi lama yang menggunakan batik. Ibu bapa juga boleh membeli rangka boleh lipat yang mudah dibawa berjalan untuk menggantungkannya. Dahulunya seseorang mesti duduk di sebelah buaian sarung untuk membuainya, tetapi versi moden hari ini datang dengan spring bermotor lengkap dengan pengatur waktu.

Kenapakan buaian sarung begitu popular

Sebagaimana setiap ibu bapa baru telah tahu (atau akan tahu!), bayi suka dibuai untuk cepat tidur. Ramai pakar mengatakan bahawa bayi berasa tenang dengan berbuai sebab ia seakan-akan pergerakan berbuai yang mereka rasakan semasa berada dalam rahim ibu mereka. Oleh itu, tidak ramai bayi yang tidak terlena dengan ritma lembut buaian sarung - secara bukti, letaklah bayi yang letih dalamnya, buaikannya dan hanya bayi yang degil sahaja akan berjaga.

Tambahan pula, apabila bayi diletakkan dalam buaian sarung, beratnya akan menarik fabrik di sekelilingnya, mewujudkan keadaan seakan-akan berada dalam kepompong atau rahim. Oleh itu, selalunya tidak perlu untuk membedung bayi semasa dalam buaian sarung.

Adakah ia selamat?

Persoalan keselamatan telah diajukan beberapa tahun kebelakangan ini, dengan laporan beranekdot jatuh atau kecederaan. Namun begitu, terdapat hanya beberapa kajian mengenai keselamatan buaian sarung tradisional. Satu kajian di Singapura pada tahun 1997 telah mendokumenkan kes kecederaan kepala pada kanak-kanak yang jatuh keluar dari buaian sarung semasa mereka tidur, bermain atau menyusu. Kanak-kanak ini telah dirawat di Jabatan Kemalangan & Kecemasan di Wad Pembedahan Saraf dan Unit Jagaan Khas Pembedahan Saraf. Tiada sebarang kematian dilaporkan tetapi kajian telah merumuskan bahawa terdapat potensi untuk kecederaan yang lebih serius.

Ramai pakar kesihatan dan pakar penjagaan bayi menyarankan supaya tidak menggunakan buaian sarung. Dr Winston Yong, seorang pakar pediatrik di Lembah Klang dan pakar BabyCenter berkata, “Saya sentiasa menasihatkan ibu bapa supaya sangat berhati-hati apabila menggunakan buaian sarung sebab kecederaan boleh berlaku. Selalunya saya menggalakkan supaya bayi tidur di dalam kot.”

Seorang lagi pakar BabyCenter, pendidik antenatal dan Parent Craft, Jennifer Hor, juga menegaskan bahawa tidur di dalam buaian sarung tidak patut digalakkan. “Buaian tidak memberi sokongan yang mencukupi bagi tulang belakang bayi dan bahu bayi selalunya membongkok. Di samping itu, terdapat juga lain-lain aspek keselamatan: Risiko untuk jatuh adalah tinggi dan kadang-kala buaian sarung dibuai dengan terlalu kuat.” Ini akan meningkatkan risiko bayi jatuh keluar atau ditolak ke dinding.

Hospital Wanita dan Kanak-kanak KK di Singapura telah memberi amaran bahawa membuai buaian sarung terlalu kuat akan membawa kepada pendarahan dalaman otak.

Tetapi penggunaan buaian sarung sangat efektif, bagaimana jika saya masih mahu menggunakannya?

Banyak bukti mengenai bahaya tidur dalam buaian sarung melibatkan buaian sarung tradisional. Hingga kini, tiada kajian objektif atau mendalam mengenai keselamatan variasi buaian sarung moden yang dijual di Internet dan di kedai-kedai bayi yang lebih besar. Ia adalah lebih mahal daripada versi tradisional dan selalunya dipasarkan sebagai buaian bayi atau katil berhayun. Sesetengah daripada mereka mendapatkan pengiktirafan daripada pakar-pakar seperti pakar pediatrik atau guru keibubapaan; sesetengah mengatakan bahawa mereka diiktiraf oleh pelbagai badan atau organisasi keselamatan yang lain. Jika anda mahu membeli versi ini, anda mungkin mahu menulis kepada pengeluar produk tersebut untuk mendapatkan maklumat keselamatan dengan lebih lanjut.

Jika anda mahu membeli buaian sarung tradisional, sila patuhi langkah berjaga-jaga berikut:

• Letakkan tilam gulung atau alas katil yang tegap bawah buaian sarung supaya jika bayi anda jatuh, dia tidak akan terhentak ke lantai.

• Sentiasa letakkan bayi anda di dalam buaian sarung dalam keadaan melentang dan bukan meniarap.

• Laraskan ketinggian rangka atau kepanjangan spring supaya buaian sarung seberapa dekat ke lantai yang boleh.

• Semasa bayi anda membesar, pastikan berat tambahannya tidak menarik buaian sarung jauh ke bawah supaya kepalanya tidak terkena ke lantai apabila dibuai.

• Jangan letakkan sebarang bantal, selimut atau alas katil yang lain dalam buaian sarung.

• Satu lagi tip daripada seorang pui yuet berpengalaman: Jika anda mahu menggantungkan buaian sarung pada rangka boleh lipat, dapatkan rangka empat segi yang yang stabil dan tegap, berbanding dengan yang menggantung buaian sarung pada rangka tiga segi (ini kurang stabil dan lebih mudah terbalik).

Jika saya tidak mahu menggunakan buaian sarung, bagaimanakah saya mahu menangani nasihat orang untuk menidurkan bayi dengan cara itu?

Anda mungkin telah diberitahu oleh pengasuh bayi, rakan-rakan anda dan lebih penting lagi, ibu atau ibu mertua anda yang mereka membesarkan bayi-bayi dengan menidurkan mereka dalam buaian sarung tanpa sebarang masalah. Sesetengah daripada mereka mengatakan bahawa tidur dalam buaian sarung akan membantu pengembangan kepala bayi menjadi bentuk yang bulat sebab dia tidak tidur di atas tilam yang leper.

Fahamlah bahawa anda bukanlah ibu baru yang pertama yang telah nasihatkan tanpa diminta. Memang perkara sukar untuk memenuhi harapan ibu bapa yang lebih berpengalaman, terutamanya jika mereka adalah seorang daripada ahli keluarga besar anda.

Walau bagaimanapun, jika anda yakin akan rasional mengapa anda tidak mahu bayi anda menggunakan buaian sarung, anda juga boleh meyakinkan ahli keluarga anda yang lain tentang pilihan anda. Jangan lupa untuk menjadikan suami anda sebagai sekutu anda. Tunjukkan bahawa ada banyak lagi cara untuk menidurkan bayi anda. Tidur atas lantai, sebagai contoh, masih popular dalam semua komuniti di Malaysia, terutamanya bagi keluarga yang besar.

Apakah cara lain untuk menidurkan bayi saya?

Jennifer Hor, yang juga penulis bersama buku Asian Parenting Today, menggalakkan ibu bapa baru untuk mendapatkan sokongan dan strategi untuk membantu bayi mereka untuk tidur. “Ini termasuklah mengenal pasti tanda-tanda tidur dan pola tidur, membentuk rutin dan ritual tidur dan sentiasa berusaha mengetahui beberapa teknik tidur,” katanya.

Untuk maklumat lanjut, anda juga boleh baca mewujudkan persekitaran tidur yang selamat untuk bayi anda.




Kita hanya hambaNya...

04 October 2010

Hentikan segera jualan susu Similac

Sumber: Malaysiakini

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) terkejut membaca laporan Reuters bahawa susu rumusan bayi Similac yang dikeluarkan oleh Abbott Laboratories Inc, telah menarik balik berjuta tin susu rumusan bayi yang dipercayai tercemar dengan kumbang di Amerika Syarikat. Susu rumusan bayi Similac juga turut dijual di Malaysia.

Keputusan secara sukarela untuk menarik balik produk itu dibuat apabila dua laporan pengguna dibuat berhubung pencemaran itu.

Pihak pengeluar juga secara sukarela menarik balik susu rumusan bayi itu di Guam, Puerto Rico dan pasaran Caribbean.

Hingga kini, pihak syarikat dan pihak berkuasa kesihatan Malaysia tidak membuat sebarang langkah untuk menarik balik produk itu daripada pasaran Malaysia. Dalam kes seperti ini langkah berhati-hati perlu diutamakan.

Demi untuk kepentingan keselamatan pengguna, CAP menggesa Kementerian Kesihatan menangani perkara itu dan mengambil tindakan menarik balik dengan segera terhadap produk itu sehingga keselamatannya boleh dipastikan.

CAP juga menasihatkan ibu-ibu supaya menyusui bayi mereka dengan susu ibu kerana “susu ibu adalah yang terbaik”.


Penulis adalah Presiden, Persatuan Pengguna Pulau Pinang dan boleh dihubungi pada talian 04-8299511 begin_of_the_skype_highlighting              04-8299511      end_of_the_skype_highlighting, faks - 04 8298109 dan emel - idrismd@tm.net.my 

 

Kita hanya hambaNya...