17 October 2011

Hanya itu yang kumampu...

"Adik, boleh minta tolong sikit tak?"
Saya segera menoleh. Seorang wanita mungkin berbangsa India atau Kemboja merenung sayu.
"Ya, minta tolong apa?" Saya menepuk-nepuk badan Ahmad. Mata saya memerhati matanya. Tadi saya nampak wanita ini menjenguk dari luar pintu.
"Saya hendak ke Sepang. Saya tidak cukup duit untuk tambang teksi." Wanita itu membalas sambil tangannya sibuk mencabut kasut pada kaki anaknya yang sedang dikelek di pinggang. Kanak-kanak itu berusia 2 tahun saya kira.
Saya serba salah. Situasi ini pernah saya baca atau dengar sebelum ini. Seorang lelaki atau wanita meminta simpati jemaah masjid untuk mencukupkan tambang bas atau teksi.
"Berapa ringgit yang perlu?" Saya menyoal lagi. Saya melunakkan suara agar dia tidak berkecil hati. Dalam pada itu, saya sedang memikirkan, berapa nilai duit yang saya ada. Sebenarnya saya masih ragu-ragu. Samada ada duit atau tidak dalam dompet.
"Tambang 25 ringgit. Saya ada 10 ringgit sahaja, Saya perlukan 15 ringgit." Wanita itu menjawab pantas.
Saya merenung perutnya yang memboyot. Mungkin usia kandungan 7 atau 8 bulan.
Zip bahagian tepi beg saya buka. Beberapa keping RM1 saya ambil. Tidak tahu berapa nilainya. Saya hulurkan kepadanya sambil berkata, "minta maaf. Hanya ini yang saya ada. Minta maaf ye."
Itu duit yang saya ambil dari laci atas meja sebelum keluar rumah tadi. Saya terlupa meminta duit dari suami.
Wanita itu menyambut huluran dari saya lalu mengucapkan terima kasih. Dia berlalu ke muka pintu.
Saya merenung dari tempat duduk sambil berdoa, "Ya Allah, jika dia betul-betul memerlukan, Kau hantarlah seseorang yang dapat membantunya. Jika dia menipu, Kau berilah kesempatan untuk dia bertaubat."

Peristiwa ini berlaku di Masjid Teras Jernang. Sewaktu saya menunggu majlis akad nikah Huda Sakinah.
Di celah-celah kesibukan kami bergambar dan bersembang setelah Huda selamat dinikahkan, seseorang
datang menegur saya.
"Kak Natrah, saya ingin membayar duit claim hari itu. Minta maaf lambat selesaikan."
Alhamdulillah, saya dapat kembali duit yang telah diberi kepada wanita tadi.
Namun, saya masih tidak mampu menjadi seperti Saidina Ali. Yang begitu yakin dengan dermanya. huhu...
InsyaAllah akan dikisahkan nanti.

No comments: