30 November 2011

Banjir

Minggu lepas, seminggu saya berada di kampung. Kakak saya kahwin. Alhamdulillah, selesai...
21hb majlis kenduri dalam hujan renyai-renyai.
22hb kami bertungkus lumus membasuh dan mengemas dalam hujan lebat.
23hb kami keluar ke bandar Kuala Krai. Menyelesaikan urusan tanah. Mama saya sakit kaki, ke klinik juga untuk rawatan kakinya.
Kami balik ke rumah hampir jam 3 petang. Sampai di Bukit Arang, air dah naik. Kenderaan tak boleh lalu. 
Selepas solat Zohor di surau berdekatan, kami menelefon jiran yang ada lori untuk datang angkut kami.


Ok, jom layan gambar...
Air sampai paras paha. Tapi ada yang berani mengharung.

Sementara tunggu lori sampai, kami main air. Ahmad terpaksa dipakaikan tuala di kepala, tapi tak lekat juga. ;)

Bersama adik bongsu. Masih bujang. Masih belum konvo. Tapi dah kerja.

Ini sungainya. Memang tempat ni banjir setiap tahun. Longkang pun dah buat, tapi macam tak boleh tampung juga.

Ahmad dan Udo. Main banjir tak ingat dunia akhirat.

Geng penonton air banjir. 2 anak muda ini ingin mengharung air dengan motor mereka.

Akhirnya berjaya mengharung dengan enjin dihidupkan. Sampai seberang sana, motor masih hidup.

Ahmad sebenarnya mencuba kasut baru. Baru je beli di Kuala Krai tadi.

Ada yang ambil kesempatan basuh motor.

Air yang bakal kami harung. Gerun juga. Sebenarnya paras air semakin meningkat. 

Pok Su Din. Datang jemput saya pula. Dia dah berjaya hantar mama kami menyeberang ke sebelah sana.

Saya di tengah-tengah kawasan banjir. Maksud saya, tengah kawasan dinaiki air.

Paras air.

Ahmad dah selamat menyeberang dengan abang ipar saya. Muka mengantuk dan penat.

Motor seorang pak cik yang rosak akibat mengharung air. Seorang anak muda sedang betulkan.

Kami naik lori berpagar. Masa ni hujan lebat. Ada 1 keluarga dan 2,3 orang lain yang tumpang lori ni.  Yang tudung kuning tu K Long saya ok. ;)




1 comment:

Faridatul said...

huhuhuh.. akak kalu banjir camni tak berani nk seberang.. air sungai ke apa ke yang tak nmpk air dlm mmg tak berani takut kena patuk dek ular.. takde ular ke natrah??. :-)