26 May 2011

Ada apa dengan nama?

"Baby tu akan dinamakan Thaqif" Lapor suami saya sejurus balik dari melawat sahabat baiknya merangkap jiran kami yang baru sahaja menyambut cahaya mata pada awal pagi Selasa. Suami saya ke hospital sendirian kerana kereta kami rosak. Sudah berkali-kali saya menyatakan hasrat untuk ikut melawat, tetapi beliau tetap pergi sendirian. Singgah sekejap sebelum ke pasar malam katanya.

Apabila saya dan suami membincangkan tentang nama-nama anak sahabat kami yang hampir sama, saya teringat sebuah artikel dalam Solusi edisi 31. Artikel yang bertajuk Nama: Identiti Dunia Akhirat. Penulis mengulas mengenai orang Arab Makkah yang dikenalinya di sana. Pemuda arab itu memberi nama anak yang tiada maksud. Bagi mereka, nama hanya sekadar panggilan dan tidak kisah dengan maksudnya.

Jika orang Malaysia pula, sangat prihatin dengan nama anak yang bakal diberikan kepada anak atau bakal anak. Ada yang bergaduh dan tangguh berminggu-minggu sebelum nama anak ditetapkan ;). Sebenarnya, sunat menamakan anak pada hari ke tujuh. Jadi, anak saya, Ahmad Nasih dinamakan pada hari ke 7. InsyaAllah dapat pahala. Namun ada yang sudah mengannouce nama awal-awal lagi. Sebelum bersalin lagi sudah diberitahu kepada semua orang dalam FB ;)

Ada yang telah menetapkan nama anaknya dengan cantik, bermaksud baik, namun dipanggil dengan panggilan yang tiada maksud. Jadi, apa gunanya nama itu? Dengan bangganya mencanangkan nama anaknya itu yang kadang-kadang sampai 4 patah perkataan. Tetapi akhirnya dipanggil dengan satu patah perkataan yang mempunyai 3 huruf.

Nama yang baik adalah doa. Dan doa yang terbaik untuk anak adalah doa ibunya. Jadi, ibu-ibu, berilah nama yang baik buat anakmu dan panggillah dengan nama itu. Moga-moga ia menjadi doa.

Err, untuk ulasan artikel dalam majalah Solusi itu, masih belum terlambat untuk dapatkannya di pasaran.

No comments: