01 October 2010

Kebaikan susu ibu


*terjemahan

Penyelidik di Greek, menggalakkan ibu-ibu untuk memberikan susu badan secara ekslusif sekurang-kurangnya 6 bulan pertama kehidupan bayi tersebut berdasarkan beberapa penemuan baru penyelidikan mereka.

Berdasarkan kajian tersebut, bayi-bayi yang menyusu secara eksklusif selama 6 bulan mengalami kurang masalah peradangan berbanding dengan mereka yang menyusu kurang daripada 6 bulan atau diberikan susu formula sebagai tambahan.

Professor Emmanouil Galanakis dan pasukan penyelidiknya mengesan hampir 1000 bayi setahun yang mengekalkan rekod kesihatan mereka.

Mereka kemudiannya menilai bagaimana pertumbuhan bayi yang menyusu pada bulan2 awal mereka dan membandingkan keputusan. Mereka menemui bahawa kanak-kanak yang menyusu badan sepenuhnya mempunyai masalah peradangan yang signifikan berbanding kanak-kanak lain.

“Ibu-ibu perlu dinasihatkan oleh pakar kesihatan, sebagai tambahan kepada kelebihan lain, penyusuan badan secara eksklusif membantu melindungi bayi dari radang dan mengurangkan kekerapan berlakunya keradangan,” kata pengkaji. 

Susu ibu mengandungi antibodi, nutrien, vitamin dan faktor keimunan yang diperlukan bayi untuk membina sistem keimunan semulajadi kepada penyakit. Dengan kata lain, penyusuan badan adalah cara optima dan semulajadi untuk mengekalkan keimunan kanak-kanak, mengelakkan penggunaan vaksin bahan kimia yang menyebabkan lebih banyak keburukan dari kebaikan.

Penyelidikan ini juga menyeru ibu-ibu di mana sahaja tentang kebaikan susu badan bukan sahaja kepada bayi, tetapi untuk kebaikan mereka juga.

Kami tahu, menyusu badan adalah kaedah biasa untuk penyusuan bayi, baik untuk ibu dan baik untuk kesihatan,” Janet Fyle dari Royal College of Midwives, U.K dipetik sebagai berkata dalam artikel terkini BBC.

"Inilah sebab kami menyambung usaha kami bagi memastikan kadar penyusuan badan yang tinggi."


Kita hanya hambaNya...

No comments: